Brand Image, Service Quality and Promotion on Alfamart Customer Satisfaction in Sidoarjo (Citra Merek, Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan Alfamart di Sidoarjo)
DOI:
https://doi.org/10.47134/jred.v1i3.263Keywords:
Brand Image, Service Quality, Promotion, Customer SatisfactionAbstract
The purpose of this study was to determine brand image, service quality and promotion on Alfamart customer satisfaction in Sidoarjo. By using a quantitative approach, this approach can be used to test the theory objectively by looking at the relationship between variables. Sampling was taken using the Non Probability Sampling technique with the purposive sampling method, the total sample being 100 Alfamart customers in Sidoarjo. Data analysis technique uses Least Square (PLS) using SmartPLS version 3.0 software. The results of the study include: Brand Image has a significant effect on Customer Satisfaction. Service Quality has a significant effect on Customer Satisfaction. Promotion has a significant effect on customer satisfaction.
References
Ali, H. (2019). Building repurchase intention and purchase decision: Brand awareness and brand loyalty analysis (case study private label product in Alfamidi Tangerang). Saudi J. Humanit. Soc. Sci., 4(9), 623–634.
Alshare, F. (2020). Factors influencing cellular device purchase decisions in Jordan. Manag. Sci. Lett., 10(11), 2501–2506.
Arifin, F. N., & Budiarti, A. (2021). Pengaruh promosi dan kualitas layanan terhadap loyalitas pelanggan dimediasi kepuasan pelanggan Sakinah Supermarket Surabaya. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 10(12), 1-19.
Azhari, M. A. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan dan brand image terhadap kepuasan pelanggan (studi kasus Indomaret Kecamatan Mowewe Kabupaten Kolaka Timur). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 13(2), 12–25.
Bahrudin, E., Yusnita, R. T., & Pauzy, D. M. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan dan promosi terhadap minat beli konsumen: Survei pada konsumen di Mini Market Cicadas Kota Tasikmalaya. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 112-116.
Balqis, D. S., & Hariasih, M. (2023). The influence of location, food quality, service quality, and price on purchase decisions at food stalls in Sidoarjo. Academia Open, 8(1).
Burman, F. A., & Iqbal, M. A. (2019). The effect of website quality and brand image on consumer purchase decisions with trust as an intervening variable (case study at bukalapak.com). European Journal of Business and Management, 11(28), 76-78.
Efendi, N., & Lubis, T. W. H. (2022). Analisis pengaruh citra merek, promosi, kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen ritel. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 12(1), 21-36.
Efendi, N., Lubis, T. W. H., & Ginting, S. O. (2023). Pengaruh citra merek, promosi, kualitas pelayan dan store atmosphere terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Ekonomi, 28(2), 197-215.
Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku konsumen (sikap dan pemasaran). Yogyakarta: CV Budi Utama.
Fitriani, H. (2022). Pengaruh harga, kualitas pelayanan dan fasilitas terhadap kepuasan pelanggan Alfamart. EQUILIBIRIA: Jurnal Fakultas Ekonomi, 9(1), 160-167.
Gea, M. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan dan persepsi harga terhadap loyalitas pelanggan dengan kepuasan konsumen sebagai variabel mediasi (studi kasus pada Caritas Market Gunungsitoli). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 9(2), 893-899.
Gunardi, C. G., & Erdiansyah, R. (2019). Pengaruh citra merek dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan restoran Mangkok Ku. Prologia, 3(2), 456-463.
Jananuraga, P. G., & Lestari, N. P. N. E. (2020). Iklan, citra merek, kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen dan keputusan pembelian. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(1), 133-149.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). New Jersey: Pearson.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen pemasaran (12th ed., Vol. 2). Jakarta: PT Indeks.
Kristiawati, I. (2019). Citra merek persepsi harga dan nilai pelanggan terhadap keputusan pembelian pada mini market Indomaret Lontar Surabaya. JMM17: Jurnal Ilmu Ekonomi dan Manajemen, 6(2), 27-36.
Laksana, M. F. (2019). Praktis memahami manajemen pemasaran. Sukabumi: CV Al Fath Zumar.
Loo, P., & Kristina. (2022). Pengaruh kualitas produk, harga dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan pada PT. Pasar Swalayan Maju Bersama Glugur. Jurnal Ilmiah Kohesi, 6(1), 68-78.
Massa, L. E. (2022). Analisis perbandingan kualitas pelayanan pada minimarket Indomaret dan Alfamart di wilayah Maumbi Minahasa Utara. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 11(1), 49-58.
Nurfitri, A. R., Winarsih, W., & Setyaningsih, E. (2022). Peran persepsi harga, kualitas produk, promosi dan lokasi terhadap kepuasan konsumen pada swalayan di Kota Depok. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan, 4(12), 5572-5586.
Nurrofi, A. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan di Indomaret Hayam Wuruk Purwodadi. Jurnal Ilmiah Aset, 23(2), 97-107.
Priansa, D. J. (2017). Komunikasi pemasaran terpadu. Bandung: Pustaka Setia.
Puspa, R., Permana, A., & Karunia, E. (2020). Faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan berdasarkan bauran pemasaran pada supermarket K-Store Krakatau Junction. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 13(2), 208-216.
Romindo, R. (2021). Sistem pendukung keputusan: Teori dan implementasi. Yayasan Kita Menulis.
Sahyunu, S., Juli, H., & Titop, H. (2021). Pengaruh kualitas layanan terhadap kepuasan konsumen (studi mini market Alfa Midi Kecamatan Ranomeeto) Kabupaten Konawe Selatan. Sultra Journal of Economic and Business, 2(1), 114-120.
Samsiyah, S., & Ariprabowo, T. (2021). Pengaruh store atmosphere, harga produk terhadap kepuasan pelanggan di minimarket Alfamidi Taman Pondok Jati Sidoarjo. Jurnal Manajerial, 8(3), 239-246.
Sari, D. K., Yani, M., Indayani, L., & Chabibah, D. M. (2022). The role of product innovation and entrepreneurial orientation towards marketing performance through competitive advantage. ICBAE, 10-11.
Semuel, H., & Wibisono, J. (2019). Brand image, customer satisfaction dan customer loyalty jaringan supermarket Superindo di Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 13(1), 27-34.
Sudarnice, S. (2020). Pengaruh kualitas layanan dan tingkat kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan pada minimarket Alfamidi Kolaka. Jurnal Dimensi, 9(2), 280-293.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tjiptono, F. (2019). Strategi pemasaran. Yogyakarta: Andi.
Tjiptono, F., & Chandra. (2016). Pemasaran jasa (prinsip, penerapan, dan penelitian). Yogyakarta: Andi.
Yuliyanto, W. (2020). Pengaruh promosi terhadap kepuasan pelanggan di Toko Aleea Shopid Kebumen. Journal of Business and Economics Research (JBE), 1(2), 168-172.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Misti Hariasih, Bagus Tegar Tinanto, Lilik Indayani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.