Strategi Dinas Komunikasi dan Informasi dalam Meningkatkan Pelayanan Informasi Kepada Masyarakat di Kabupaten Aceh Tenggara

Authors

  • Alhadi Ahda Universitas Gunung Leuser Aceh
  • Roezaini Soefi Universitas Gunung Leuser Aceh
  • Muridha Hasan Universitas Gunung Leuser Aceh

DOI:

https://doi.org/10.47134/jebmi.v2i3.612

Keywords:

Capability Level, Evaluation of Information Technology Governance, Kominfo

Abstract

The Communication and Informatics Agency (DISKOMINFO) is engaged in communication, informatics, cryptography, and statistics. This study aims to evaluate information technology governance to determine the capabilities of DISKOMINFO of Southeast Aceh Regency. This study uses a qualitative descriptive method with an interview approach as the primary data collection technique. The survey results indicate that measuring the performance of information technology governance is needed to provide recommendations for improvement. The recommendations include strategic steps to improve capabilities through optimizing activities that have not been appropriately implemented. With these recommendations implemented, the target level of capability can be increased gradually to reach the maximum value at each level. This improvement in information technology governance not only supports the internal operations of DISKOMINFO but also positively impacts public services in Southeast Aceh Regency. This study is an essential reference for agencies to continue adapting and developing according to the digital era's demands.

References

Adiansyah, J. (2022). Peran Diskominfo Dalam Melakukan Pelayanan Informasi Publik Melalui Aplikasi Kondite Di Kota Pangkalpinang Provinsi Kepulauan Bangka Belitung.

Agustini, M., Riswanda, R., & F. (2017). Strategi pemerintah kota cilegon menuju cilegon smart city.

Aulia, N. N. (2024). Sejarah Panjang Kominfo sebelum Berganti Nama Kementerian Komunikasi dan Digital. Merdeka.Com. https://www.merdeka.com/teknologi/sejarah-panjang-kominfo-sebelum-berganti-nama-kementerian-komunikasi-dan-digital-219524-mvk.html?page=3

Fadri, Z., & Fil, S. (2024). Era Digital Dan Dampaknya Terhadap Administrasi Publik. Reformasi Birokrasi Dalam Administrasi Publik: Tantangan Dan Peluang Di Era Digital.

Firdaus, F., & Nggeboe, F. (2021). Pengembangan Kapasitas Birokrasi dalam Rangka Peningkatan Kinerja Pelayanan Publik. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 268. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1324

Juharni, J., Rauf, A., & Musfirah, A. (2023). Analisis Perilaku Aparat Birokrasi Pemerintahan Dalam Menberikan Pelayanan Publik di Kecamatan Tutar Kabupaten Polewali Mandar. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 23(2), 389–404. https://doi.org/10.35965/eco.v23i2.2895

MOHAJAN, H. K. (2018). Qualitative Research Methodology in Social Sciences and Related Subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, 7(1), 23. https://doi.org/10.26458/jedep.v7i1.571

Muchsinin, M. (2022). Evaluasi Keterbukaan Informasi Publik Pada Era Digital Menurut Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2008 Tentang Keterbukaan Informasi Publik (Studi Pada Badan Pusat Statistik Kabupaten Pandeglang). Jurnal Governansi, 8(2), 99–108. https://doi.org/10.30997/jgs.v8i2.4732

Ranti, S. (2024). Sejarah Nama Kominfo, dari Departemen Penerangan ke Komunikasi Digital. Kompas.Com. https://tekno.kompas.com/read/2024/10/21/12350077/sejarah-nama-kominfo-dari-departemen-penerangan-ke-komunikasi-digital?page=all

Sadik, M. N. (2022). Pelayanan Publik Dalam Mewujudkan Reformasi Birokrasi Pemerintahan di Daerah. Jurnal Wahana Bina Pemerintahan, 3(1), 149–154. https://doi.org/10.55745/jwbp.v3i1.30

Sakir, A. R. (2024). Tinjauan Literatur: Pemanfaatan Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Mutu Pelayanan Publik. Jurnal Administrasi Publik Dan Bisnis, 6(2), 165–171. https://doi.org/10.36917/japabis.v6i2.170

Salvator, M., & K. Heremba, N. (2023). Efektivitas Penyebaran Informasi Publik Melalui Website oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kabupaten Ngada. JURNAL TERAPAN PEMERINTAHAN MINANGKABAU, 3(1), 42–55. https://doi.org/10.33701/jtpm.v3i1.3137

Silfiah, R. I., & Nabila, A. (2021). Kualitas Pelayanan Publik di Kantor Kelurahan Ledug Kecamatan Prigen Kabupaten Pasuruan. Jurnal Aplikasi Dan Inovasi Ipteks “Soliditas” (J-Solid), 4(1), 43. https://doi.org/10.31328/js.v4i1.2167

Suleman, S., & Abd Fatah, R. (2021). Optimalisasi Kualitas Pelayanan Perizinan Pada Dinas Penanaman Modal Pelayanan Terpadu Satu Pintu (DPMPTSP) Kota Ternate | Suleman | Kolaborasi : Jurnal Administrasi Publik. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/kolaborasi/article/view/4281/3421

Tjoetra, A., Ath Thariq, P., & Maifizar, A. (2020). Pemenuhan Hak Atas Informasi Publik Dan Perubahan Sosial (Studi Terhadap Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2008 Tentang Keterbukaan Informasi Publik). Ius Civile: Refleksi Penegakan Hukum Dan Keadilan, 4(1). https://doi.org/10.35308/jic.v4i1.1992

Wiratno, W. (2020). IMPLEMENTASI PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN PUBLIK PEMERINTAH DAERAH KABUPATEN BONE, SULAWESI SELATAN. SUPREMASI HUKUM, 16(2), 1–23. https://doi.org/10.33592/jsh.v16i2.739

Downloads

Published

2025-04-05

How to Cite

Ahda , A., Soefi , R., & Hasan, M. (2025). Strategi Dinas Komunikasi dan Informasi dalam Meningkatkan Pelayanan Informasi Kepada Masyarakat di Kabupaten Aceh Tenggara. Journal of Economics, Bussiness and Management Issues, 2(3), 265–272. https://doi.org/10.47134/jebmi.v2i3.612

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.