Implementation of Good Corporate Governance on Corporate Reputation
DOI:
https://doi.org/10.47134/jampk.v2i4.667Keywords:
Good Corporate Governance, Company Reputation, Corporate Governance Perception IndexAbstract
This study examines how the implementation of Good Corporate Governance (GCG), defined as an entity management system that combines transparency, accountability, responsibility, independence, and fairness, affects corporate reputation. The literature review shows that transparency and accountability strengthen stakeholder trust, while board independence and fairness protect the rights of all parties. Consistent GCG implementation increases credibility in the eyes of the public and investors, facilitates access to funding, and builds long-term loyalty. The Corporate Governance Perception Index (CGPI) reflects the effectiveness of GCG in strengthening the company's reputation profile in the global market.
References
Afifah, N., Astuti, S. W. W., & Irawan, D. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 5(3), 346–364.
Agustina, L., Nurmalasari, E., & Astuty, W. (2023). Corporate Social Responsibility Dan Risiko Investasi Terhadap Reputasi Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening. Owner, 7(1), 687–699.
Andrefe, A. C., & Kurniawati, E. P. (2024). Pengaruh Kinerja Lingkungan Terhadap Kinerja Keuangan Dengan Reputasi Perusahaan Sebagai Pemoderasi. Among Makarti, 17(1), 1.
Anggraini, S., & Sutarjo, A. (2022). Pengaruh Partisipasi Anggaran dan Akuntansi Pertanggungjawaban Terhadap Kinerja Manajerial Pada Dinas Peternakan dan Kesehatan Hewan Kabupaten Padang Pariaman. EPJA Ekasakti Pareso Jurnal Akuntansi, 10(2), 668–683.
Arniati, T. (2019). The implementation of good corporate governance model and auditor independence in earnings' quality improvement. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7(1), 188-200, ISSN 2345-0282, https://doi.org/10.9770/jesi.2019.7.1(15)
Arofah, S. N., & Khomsiyah. (2023). Pengaruh Good Corporate Governance dan Environmental Social Governance terhadap Nilai Perusahaan dengan Kinerja Keuangan Sebagai Moderasi. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 5, 125–133.
Fani, R. A., Marsha, I. M. A., Putri, N. A., Pradanti, A. P., & Sari, A. N. (2025). PEran Corporate Governance Dan Esg Dalam Meningkatkan Reputasi Dan Keberlanjutan Perusahaan: Studi Literatur. Business Preneur : Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 07, 1–23.
Fizi, A., & Helmina, M. R. A. (2023). Penerapan Prinsip-prinsip Good Corporate Governance (GCG) pada Perusahaan. Surplus : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 379–387.
Jao, R., Tangke, P., Holly, A., & Loandy, B. K. (2022). Peran Mekanisme Good Corporate Governance Dalam Meningkatkan Reputasi Perusahaan Serta Dampaknya Terhadap Kinerja Keuangan. Assets : Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 12(1), 138–158.
Linuwih, D. R., & Parasetya, M. T. (2024). pengaruh GCG terhadap kinerja keuangan perusahaan (Studi Empiris pada perusahaan manufaktur sektor aneka industri yang terdaftar di BEI tahun 2019-2021). Diponegoro Journal of Accounting, 13(1), 1–15.
Maharani, E. N., Akbar, A. M., Maheswari, J. L., & Suwarsit. (2021). Penerapan Good Corporate Governance Dalam Meningkatkan Kinerja Keuangan Perusahaan. Jurnal Riset Ekonomi Dan Akuntansi, 5(1), 31–41.
Maisyarah, R. (2024). Optimization of the Quality of Medan City Local Government Financial Reports Based Accounting Understanding Method. International Journal of Economic, Technology and Social Sciences, 5(2), 69–76.
Noviala, A., Dunakhir, S., & Samsinar. (2023). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Profitabilitas. Bongaya Journal of Research in Accounting, 2(2), 01–10.
Oktavianus, L. C., Randa, F., Jao, R., & Praditha, R. (2022). Kinerja Keuangan Dan Reputasi Perusahaan: Studi Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 218–227.
Pramanaswari, A. A. S. I. (2024). Analisis Good Corporate Governance terhadap Kinerja Keuangan pada Perusahaan Manufaktur Sektor Industri Barang Konsumsi yang Terdaftar di BEI Tahun 2020-2023. Jurnal Economina, 3(6), 683–692.
Purba, M., Nasution, A. P., & Harahap, A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Reputasi Perusahaan terhadap Kepuasan Konsumen dengan Kepercayaan sebagai Variabel Moderasi. Remik, 7(2), 1091–1107.
Putri, D. P. A., & Trisnaningsih, S. (2023). Pentingnya Perusahaan Dalam Menerapkan Prinsip Good Corporate Governance. Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 2(11), 3453–3458.
Ritonga, P. (2023). Penerapan Good Corporate Governance Terhadap Kecepatan Kinerja Perusahaan. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(3), 820–824.
Sudirman, I., & Ningrum, D. (2022). Dampak Corporate Social Responsibility,Good Corporate Governance Terhadap Reputasi Perusahaan Pertambangan Di Indonesia. AkMen Jurnal Ilmiah, 19(3), 335–342.
Utami, E. S., & Wulandari, I. (2021). Pengaruh Penerapan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan. Jramb, 7(2), 206–212.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vista Alisha Zahrani , Nabila Rahmadayanti, Maisya Delani, Renny Maisyarah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.