Marketing Strategies For Tilapia Aquaculture: A Case Study of Chery Caramon In Sukamaju Village, Abung Tinggi District, North Lampung Regency

Authors

  • Haifa Amanda University of Bandar Lampung
  • Agus Purnomo University of Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.47134/aaem.v2i3.616

Keywords:

Marketing Strategy, Tilapia, SWOT

Abstract

Tilapia has become one of the most popular and widely consumed fish by the community. Tilapia has become one of the commodities for people in Indonesia, one of which is located in North Lampung. Chery Caramon is the only tilapia producer that focuses on tilapia cultivation as one of the commodities to drive the local economy. This study focuses on knowing the marketing strategy of Chery Caramon's tilapia farming business in Abung Tinggi District, North Lampung Regency. This study uses a descriptive method with a case study approach to find out the marketing strategies used by Chery Caramon. This study uses SWOT analysis to find out various opportunities and threats that are factors for Chery Caramon to improve its tilapia farming marketing strategy. From this research, it can be concluded that tilapia farming by Chery Caramon in North Lampung Regency uses an SO (Strength-Opportunity) strategy to market its products to the surrounding community.

References

Bonnici, T. S. (2015). Strategic Management. Wiley Encyclopedia of Management.

Bunyamin, S. E. (2021). Manajemen Pemasaran. CV Literasi Nusantara Abadi.

Chariri, A. (2009). “Landasan filsafat dan metode penelitian kualitatif”, Paper disajikan pada Workshop Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif, Laboratorium Pengembangan Akuntansi (LPA), Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang.

Chariri, A. (2009). “Landasan filsafat dan metode penelitian kualitatif”, Paper disajikan pada Workshop Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif, Laboratorium Pengembangan Akuntansi (LPA), Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang.

Dayat, Muhammad. "Strategi Pemasaran Dan Optimalisasi Bauran Pemasaran Dalam Merebut Calon Konsumen Jasa Pendidikan." Jurnal Mu'allim 1.2 (2019): 299-218.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (1994). Handbook of qualitative research. Sage Publications, Inc

Dimas Hendika Wibowo, and Z. A. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis, 29(1), 59–66.

Faizin, I. (2017). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Nilai Jual Madrasah. Madaniyah, 7(2), 261–283.

Hubeis, Musa dan Najib, Mukhamad (2014). Manajemen Strategik dalam. Pengembangan Daya Saing Organisasi. Jakarta : PT Elex Media Komputindo.

Iskandar, Jamaluddin. "Penerapan Manajemen Strategi dalam Peningkatan Mutu Madrasah." Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan 1.2 (2017).

Kotler, P., & Kevin, L. K. (2012). Marketing Management. Pearson Pretice Hall.

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2007. Manajemen Pemasaran, Jakarta: Indeks.

Martoyo, Anang, Satya Arisena Hendrawan, and Rizki Hesananda. "Perencanaan strategi pemasaran tanaman hias Taman Anggrek Ragunan di masa Pandemi Covid-19." Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen 6.2 (2022): 114 122.

Mundir, A. (2015). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Madrasah. MALIA: Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 27–40.

Purnomo. (2017). Volume 9 No : 2 April 2017. 9(2).

Purnomo, A. Nurul A., A. P. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Make Up Artist Untuk Menarik Minat Pelanggan. Jurnal Ekonomi Islam, 1(2), 32–39.

Sudiarta, I. N. (2011). Strategi Pemasaran: Mengintegrasikan Konsep Pemasaran Pariwisata, Gaya Hidup Konsumen dan Manajemen Destinasi Pariwisata Menuju Kualitas Pengalaman Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi, 16(2), 1–16.

Terry. R. (2015). Pengertian Manajemen Menurut Para Ahli. https://bursanom.com/pengertian-manajemen/. Diakses tanggal 07 Agustus 2016.

Triana, D., & Mokodompit, S. (2019). Analisis Profitabilitas Usaha Pembuatan Abon Ikan Tuna (Studi Kasus Pada Usaha Wanita Mandiri ) DI KELURAHAN. 26(April), 14–20.

Wibowo, D. H., & Arifin, Z. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis, 29(1), 59–66.

Widayanto, Mutinda Teguh. "Analisis Penerapan Manajemen Strategik dan Pengaruhnya terhadap Kinerja Usaha." JMK (Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan) 5.3 (2020): 173-182.

Wilson. (2015). Pengertian Manajemen Menurut Para http://www.artikelsiana.com/2015/01/pengertianmanajemen-fungsi manajemen.html. Diakses tanggal 01 September 2016. Ahli.

Walidin, W., Saifullah, & Tabrani. (2015). Metodologi penelitian kualitatif & grounded theory. FTK Ar-Raniry Press.

Downloads

Published

2025-02-10

How to Cite

Amanda, H., & Purnomo, A. (2025). Marketing Strategies For Tilapia Aquaculture: A Case Study of Chery Caramon In Sukamaju Village, Abung Tinggi District, North Lampung Regency. Journal of Advances in Accounting, Economics, and Management, 2(3), 8. https://doi.org/10.47134/aaem.v2i3.616

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.