Feasibility Analysis of Pulse Sales and PPOB Payment Business: Yuli Pulsa Case Study

Authors

  • M. Fadlan Irfan Damanik Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Azwan Bastian Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Aji Haviz Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Hasbiyana Nasution Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Heriyati Chrisna Universitas Pembangunan Panca Budi

DOI:

https://doi.org/10.47134/jeae.v2i2.562

Keywords:

Business Feasibility, MSMEs, Marketing Aspects, Technology and Finance

Abstract

This study aims to analyze the feasibility of a business in selling credit and PPOB (Payment Point Online Bank) payment services at UMKM Yuli Pulsa in Binjai City. The study covers business feasibility in marketing, technology and financial aspects to see the potential for profitability and business sustainability. The analysis method used involves a data-based and systematic approach to evaluate relevant business strategies. The results of the study indicate that marketing strategies such as providing discount coupons and using banners are effective in increasing customer attraction. The use of technology through the Fazz Agent application and social media supports operational efficiency and expanding market reach. In terms of finance, the payback period is estimated at 3 years 3 months 3 weeks, reflecting positive profit prospects

References

Aliefah, A. N., & Nandasari, E. A. (2022). Analisis Kelayakan Bisnis Ditinjau Dari Aspek Pemasaran dan Keuangan Pada Kedai Olan’z Food Kebumen. Lab, 6(01), 40–56. Https://doi.org/10.33507/labatila.v5i02.475 DOI: https://doi.org/10.33507/labatila.v5i02.475

Artiningsih, D. W. (2019). Studi Kelayakan Bisnis-Tujuan Studi Kelayakan Bisnis. CV. Manhaji, March, 231.

Bakrie, R. R., Atikah Suri, S., Nabila, Sahara, A., H Pratama, V., & F. (2024). Pengaruh Kreativitas UMKM Serta Kontribusinya Di Era Digitalisasi Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis. DOI: https://doi.org/10.55049/jeb.v16i2.308

Dr. H. Sonny Indrajaya. Ir. MM. (2024). Manajemen pemasaran.

Gibran Asshiddiqi, U., & Rohman, A. (2024). Analisis Kelayakan Bisnis ditinjau dari Aspek Keaungan pada Kedai Es Boba Manis di Desa slopengkanalisis kelayakan bisnis ditinjau dari aspek keuangan pada kedai es boba manis di desa slopeng. Jma), 2(6), 3031–5220.

Hafsah, M. . J. (2004). Upaya pengembangan usaha, mikro, kecil, dan menengah UMKM. Jurnal Infoskop, 1(Upaya pengembangan umkm), 1.

Hanim, L., Soponyono, E., & Maryanto, M. (2022). Development of Digital msmes during the Covid-19 Pandemic. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 30–39. DOI: https://doi.org/10.24967/psn.v2i1.1452

Hukum, S. D. M. D., Rouf, A., Rizqi, M., & Widodasih, R. R. W. K. (2024). Analisis Studi Kelayakan Bisnis Pada Minuman Top Fresh Healty Drink Di Desa Sukaresmi Ditinjau Dari Aspek Pemasaran ,. 1(6), 412–419. DOI: https://doi.org/10.59837/jpnmb.v1i6.79

Pokhrel, S. (2024). No titleελενη. Αγαη, 15(1), 37–48.

Purnomo, D. H., & Riyadi, S. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Melalui Penerapan Digitalisasi System Pada Kantor Pengawasan Dan Pelayanan Bea Dan Cukai Tipe Madya Pabean Juanda Surabaya. Soetomo Business Review, 3(4), 577–598.

Putri Wahyuni Arnold, Pinondang Nainggolan, & D. D. (2020). Analisis Kelayakan Usaha dan Strategi Pengembangan Industri Kecil Tempe di Kelurahan Setia Negara Kecamatan Siantar Sitalasari. Jurnal Ekuilnomi. DOI: https://doi.org/10.36985/ekuilnomi.v2i1.349

Rofa, I. T., Meilani, A. R., Hasibu, N. M. An, Nasution, A. K., & Suhairi, S. (2021). Analisis Aspek Pemasaran Dalam Studi Kelayakan Bisnis. VISA: Journal of Vision and Ideas, 1(2), 222–235. Https://doi.org/10.47467/visa.v1i2.945 DOI: https://doi.org/10.47467/visa.v1i2.945

Rova, A. H., & Suriadi, M. (2023). Pengaruh Harga, Produk Dan Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada UD Amalia Putri Di Komplek Pasar Bina Usaha Meulaboh. Jurnal Ilmu Management Dan Review Bisnis, 1(2), 84–103. Https://jurnal.ypsms.or.id/index.php/JMSBR/article/view/13

Saleh, S. (2017). Penerbit Pustaka Ramadhan, Bandung. Analisis Data Kualitatif, 1, 180. Https://core.ac.uk/download/pdf/228075212.pdf

Salsabila, T. A., & Wibawa, A. (2022). Peran dan Pemanfaatan Media Sosial di Era Society 5.0. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 2(9), 416–421. Https://doi.org/10.17977/um068v2i92022p416-421 DOI: https://doi.org/10.17977/um068v2i92022p416-421

Siahaan, S. D. N., & Hasibuan, N. I. (2021). Analisis Kelayakan Bisnis Restoran Chicken Crush Tuasan Medan. Niagawan, 10(2), 143. Https://doi.org/10.24114/niaga.v10i2.24843 DOI: https://doi.org/10.24114/niaga.v10i2.24843

Siswanti, T. (2020). Analisis Pengaruh Aspel Keuangan dan Kualitas Sumber Daya Manusia Terhdapa Pertumbuhan Usaha Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Mitra Manajemen, 11(2), 143–152.

Siti Rahmadani, Makmur, SE., M. (2022). Analisis studi kelayakan bisnis pada pengembangan umkm usaha tahu dan tempe karya mandiri ditinjau dari aspek produksi, aspek pemasaran dan aspek keuangan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis.

Umar. (2005). Pengertian bisnis.

Zahran, R. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Sistem Informasi Manajemen. Jurnal Akuntansi Universitas Mercubuana, 1–21.

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

M. Fadlan Irfan Damanik, Azwan Bastian, Aji Haviz, Nasution, H., & Chrisna, H. (2025). Feasibility Analysis of Pulse Sales and PPOB Payment Business: Yuli Pulsa Case Study. Journal of Economics, Assets, and Evaluation, 2(2). https://doi.org/10.47134/jeae.v2i2.562

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)